O firmie
Produkty
Kontakt

Aktualności

Oferta zatrudnienia

Zapraszamy do wspópracy fachowców, którzy chcą prowadzić zajęcia na studiach podyplomowych z dziedzin takich jak: pedagogika, psychologia, socjologia, filozofia i inne.

Prosimy przesyłać CV na adres e-mail: kolegiumnt@o2.pl
2017-06-01

Dane firmy

ul. Szpitalna 4
34-400 Nowy Targ
woj. małopolskie
powiat Nowy Targ

tel: 51 310 89 99


Firma poleca

Firmę polecają

Informacje o produkcie

Rozmiar czcionki: A A A

PEDAGOGIKA - studia licencjackie

PEDAGOGIKA - studia licencjackie
270.00 zł /miesiąc
Opis:
Pedagogika - niestacjonarne (zaoczne) studia I-go stopnia (licencjackie) - opis kierunku

Specjalności do wyboru:

- Doradztwo edukacyjno-zawodowe
- Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
- Edukacja zdrowotna i profilaktyka społeczna
- Opieka i wsparcie osób starszych, przewlekle chorych i niepełnosprawnych
- Resocjalizacja i socjoterapia
- Terapia pedagogiczna i wczesne wspomaganie rozwoju
- Trening interpersonalny i mediacje

Rekrutacja:

Kontakt:
tel: 51 310 89 99
e-mail: kolegiumnt@o2.pl
www.kpss.mikrowitryna.pl
www.uns.lodz.pl

Podstawowe informacje

Jeżeli chcesz lepiej poznać siebie, a w przyszłości pomagać innym, wspierać ich w rozwoju, pomagać w przygotowywaniu się do życia w społeczeństwie, zapraszamy Cię do podjęcia studiów na kierunku Pedagogika.

Studia na kierunku PEDAGOGIKA skierowane są do osób, które zainteresowane są zdobyciem wszechstronnej wiedzy o edukacji – nauczaniu i kształceniu, a także zmianach mechanizmów wychowania oraz uczenia się w toku życia człowieka.

Nasz program kształcenia realizuje cele związane z szeroko rozumianą praktyką pedagogiczną, szkolną i pozaszkolną w różnych środowiskach oraz grupach wiekowych. Potrzeba istnienia zawodu pedagoga, profesjonalnego doradcy i opiekuna w zmieniającym się świecie wymaga stworzenia i doskonalenia kadry profesjonalnie przygotowanej do wspierania, nauczania oraz wychowania.

Dlatego nasze programy studiów łączą zajęcia teoretyczne, praktyczne oraz e-learning, zaś nasza kadra to uznani naukowcy, wybitni specjaliści, osoby z dużym doświadczeniem praktycznym i twórczym patrzeniem na świat.

Absolwent kierunku PEDAGOGIKA przygotowany jest do pracy w instytucjach edukacji formalnej, w szczególności w placówkach systemu oświaty, placówkach kształcenia ustawicznego, firmach i instytucjach edukacji pozaformalnej w charakterze nauczyciela, wychowawcy lub tutora.

Kończąc nasze studia będziesz zatem przygotowany do pracy wychowawczej, opiekuńczej, dydaktycznej, terapeutycznej i doradczej. Będziesz dysponować wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy opiekuńczej, oraz praktyczną wiedzę zawodową w zakresie wybranej specjalności.

Przykładowe przedmioty kierunkowe:

  • wprowadzenie do pedagogiki
  • wprowadzenie do psychologii
  • psychologia rozwojowa i osobowości
  • podstawy socjologii
  • biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
  • propedeutyka filozofii
  • teoretyczne podstawy procesów adaptacji i uczenia się
  • teoria i historia wychowania
  • współczesne koncepcje i systemy edukacyjne
  • podstawy dydaktyki ogólnej
  • podstawy prawa
  • komunikacja interpersonalna
  • diagnostyka psychopedagogiczna
  • wprowadzenie do pedagogiki twórczości
  • technologie informacyjne

  • DORADZTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE (opis specjalności)

    Specjalność występująca dotychczas pod nazwą Doradztwo zawodowe i personalne.

    Studia na kierunku pedagogika, specjalność DORADZTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE mają charakter kwalifikacyjny - umożliwiają zdobycie kwalifikacji do wykonywania zawodu szkolnego doradcy edukacyjno-zawodowego w szkołach i placówkach systemu oświaty.

    Celem studiów jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające profesjonalną realizację zadań w obszarze przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia. Program kształcenia obejmuje zarówno teoretyczne podstawy doradztwa edukacyjno-zawodowego, zagadnienia poradnictwa, zawodoznawstwa, prawa pracy i strategii zatrudnienia w Polsce i UE, jak również problematykę kwalifikacji i kompetencji kluczowych z punktu widzenia aktualnych wyzwań i trendów współczesnego rynku pracy. Główny nacisk w programie kształcenia położony jest na metodykę pracy doradcy zawodowego - strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, diagnostykę psychologiczno-pedagogiczną dla potrzeb doradztwa edukacyjno-zawodowego oraz nowoczesną metodykę działań doradczych. Absolwent specjalności przygotowany będzie do koordynacji działań związanych z opracowaniem, wdrożeniem i ewaluacją Wewnętrznego Systemu Doradztwa Zawodowego.

    Obszary tematyczne

  • Teoretyczne podstawy doradztwa zawodowego i personalnego
  • Zawodoznawstwo
  • Podstawy prawne poradnictwa zawodowego i personalnego
  • Doradztwo zawodowe i personalne w UE
  • Współczesny rynek pracy - prawo pracy i strategie zatrudnienia w Polsce i UE
  • Kwalifikacje i kompetencje kluczowe w edukacji - edukacja formalna, pozaformalna i nieformalna
  • Psychologia podejmowania decyzji zawodowych - diagnostyka psychologiczno-pedagogiczna dla potrzeb doradztwa zawodowego
  • Komunikacja interpersonalna i techniki coachingowe
  • Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi - style pracy doradczej, zarządzanie zmianą i organizacja świadczenia usług doradczych
  • Budowanie ścieżek kariery i przygotowanie klientów do aktywnego poruszania się na rynku pracy
  • Warsztat pracy doradcy zawodowego - kierowanie rozwojem
  • Metodyka doradztwa zawodowego
  • Metodyka pracy doradczej indywidualnej i grupowej
  • Planowanie kariery - indywidualny plan działania
  • Nowoczesna metodyka pracy doradcy zawodowego i e-doradztwo
  • Superwizja w doradztwie zawodowym

  • Kariera i kwalifikacje

    Studia mają charakter kwalifikacyjny i nadają uprawnienia do wykonywania zawodu szkolnego doradcy zawodowego.

    Absolwenci specjalności posiadają przygotowanie pedagogiczne i są kompleksowo przygotowani do podejmowania działań w obszarze doradztwa edukacyjno-zawodowego tj. kształtowania u uczniów aktywnych postaw wobec planowania własnej kariery edukacyjnej i zawodowej ujętych w Wewnątrzszkolnym Systemie Doradztwa Zawodowego. Sprawnie posługują się warsztatem pracy szkolnego doradcy kariery, wykorzystując nowoczesną metodykę pracy doradcy edukacyjno-zawodowego m.in. e-doradztwo.

    Podstawy prawne kwalifikacji

    Studia realizowane są w oparciu regulacje:

  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012, poz. 131)
  • Ustawy o systemie oświaty - obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 31 października 2016 r. w spawie ogłoszenia tekstu jednolitego ustawy o systemie oświaty (Dz. U. 2016, poz. 1943).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013r w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2013, poz. 532).
  • Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009r w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli - Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia (Dz. U. 2015, poz. 1264).

  • [pogrubione]EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA (opis specjalności)[/pogrubione]

    Specjalność występująca dotychczas pod nazwą Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

    W toku studiów pedagogicznych w toku specjalności EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA stwarzamy możliwość zdobycia interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu pedagogicznych i biopsychicznych podstawy edukacji elementarnej oraz kompetencji do organizowania i realizacji zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, w tym diagnozowania i wspierania rozwoju wychowanków.

    Proces kształcenia kompleksowo przygotowuje do realizacji zadań nauczyciela: obejmuje zarówno przekazanie wiedzy merytorycznej, jak i metodycznej warunkującej podejmowanie efektywnej działalności edukacyjnej w obszarze poszczególnych metodyk. Program bazując na współczesnych koncepcjach edukacyjnych, podejmuje zagadnienie integracji treści kształcenia w praktyce szkolnej oraz nowych trendów w edukacji.

    Obszary tematyczne

  • Pedagogika ogólna - wybrane aspekty współczesnych teorii wychowania
  • Elementy diagnozy i metodyki pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  • Diagnostyka psychopedagogiczna
  • Pedagogika przedszkolna
  • Pedagogika wczesnoszkolna
  • Diagnozowanie potrzeb rozwojowych i poziomu osiągnięć
  • Dydaktyka ogólna
  • Współczesne teorie, koncepcje i nurty edukacyjne
  • Projektowanie i ewaluacja działań edukacyjnych
  • Nowe trendy w edukacji
  • Warsztat pracy, rozwój i awans zawodowy nauczyciela
  • Metodyka wychowania przedszkolnego
  • Metodyka edukacji wczesnoszkolnej
  • Integracja treści kształcenia w praktyce szkolnej
  • Metodyki przedmiotowe (edukacja językowa, matematyczna, zdrowotna i fizyczna, artystyczna, społeczna, przyrodnicza, metodyka zajęć technicznych i komputerowych)
  • Pedagogika zabawy
  • Technologie informacyjne i nowoczesne media w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej

  • Kariera i kwalifikacje

    Specjalność przygotowuje do wykonywania zawodu nauczyciela w przedszkolu oraz w edukacji wczesnoszkolnej, rozwijając kluczowe umiejętności posługiwania się warsztatem diagnostycznym i metodycznym, wykrywania ewentualnych trudności, planowania i wdrażania działań profilaktyczne oraz wspierających rozwój, a także rozwijania w procesie kształcenia indywidualne możliwości dziecka. Absolwent posiada przygotowanie pedagogiczne.

    Ukończenie specjalności EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA umożliwia podjęcie pracy na stanowiskach nauczyciela i wychowawcy w:
  • placówkach wychowania przedszkolnego,
  • szkołach na stanowisku nauczyciela kształcenia zintegrowanego,
  • szkołach na stanowisku wychowawcy/nauczyciela świetlicy,
  • placówkach opiekuńczo-wychowawczych w charakterze wychowawcy lub nauczyciela,
  • organizacjach społecznych, fundacjach i stowarzyszeniach
  • oraz do podejmowania samozatrudnienia w obszarze działań edukacyjnych z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

  • Podstawy prawne kwalifikacji

    Studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w ramach specjalności EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA mają charakter kwalifikacyjny zgodnie z:

  • Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012, poz. 131).
  • Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli - Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia (Dz. U. 2015, poz. 1264).

  • EDUKACJA ZDROWOTNA I PROFILAKTYKA SPOŁECZNA (opis specjalności)

    Specjalność występująca dotychczas pod nazwą Edukacja zdrowotna z profilaktyką społeczną.

    Celem studiów magisterskich na kierunku pedagogika, w ramach specjalności EDUKACJA ZDROWOTNA I PROFILAKTYKA SPOŁECZNA jest dostarczenie studentom pogłębionej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji zdrowotnej i szeroko pojętej profilaktyki społecznej.

    Absolwent w toku studiów nabywa kompleksowe kompetencje merytoryczne i metodyczne niezbędne do prowadzenia zadań z zakresu edukacji zdrowotnej i profilaktyki społecznej szczególnie w placówkach systemu oświaty, ale także wobec dzieci młodzieży i dorosłych poza system oświaty. W toku kształcenia w ramach specjalności, student nabywa kompetencje pozwalające na sprawny kontakt interpersonalny a tym samym podejmowanie efektywnych działań w obszarze kształtowania rozwijania wiedzy, postawy i nawyków dbałości o zdrowie własne i innych oraz umiejętności współtworzenia zdrowego środowiska.

    Program specjalności obejmuje kształtowanie wiedzy z zakresu holistycznego modelu zdrowia (zdrowia fizycznego, psychicznego, emocjonalnego, społecznego, duchowego i seksualnego), edukacji zdrowotnej jako procesu trwającego prze całe życie i dotyczącego wszystkich ludzi, a także umiejętności i kompetencji kluczowych w zakresie rozwijania postaw prozdrowotnych w poszczególnych obszarach (zdrowe żywienie, aktywność fizyczna, umiejętności psychospołecznych, profilaktyka) i środowiskach, propagowania zdrowego stylu życia i efektywnej realizacji zadań w obszarze promocji zdrowia. Absolwent jest przygotowany do efektywnej realizacji prozdrowotnych przedsięwzięć profilaktycznych i edukacyjnych w społeczności lokalnej, środowisku pracy, środowisku nauczania i wychowania, zakładach opieki zdrowotnej oraz placówkach opieki społecznej.

    Obszary tematyczne

  • Podstawy edukacji zdrowotnej
  • Higieniczne aspekty zdrowia człowieka
  • Podstawy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej
  • Wybrane zagadnienia zdrowia seksualnego i prokreacyjnego
  • Bezpieczeństwo i zapobieganie urazom w środowisku szkolnym
  • Agresja i przemoc w środowisku szkolnym
  • Zachowania ryzykowne dla zdrowia i życia człowieka
  • Teorie uzależnień
  • Profilaktyka osób zagrożonych uzależnieniem od substancji psychoaktywnych
  • Metodyka edukacji i promocji zdrowia
  • Modyfikacja zachowań patogennych z elementami technik poznawczo-behawioralych
  • Metody i formy aktywności fizycznej i rekreacji ruchowej
  • Trening zachowań asertywnych
  • Diagnozowanie potrzeb w zakresie edukacji zdrowotnej
  • Ewaluacja działań z zakresu edukacji zdrowotnej
  • Metodyka profilaktyki społecznej - projekt
  • Konstruowanie programów promocji zdrowia w szkole
  • Bezpieczeństwo uczestników i odpowiedzialność prawna wychowawcy
  • Jakość życia związana ze zdrowiem
  • Warsztat pracy i awans zawodowy pedagoga

  • Kariera i kwalifikacje

    Absolwent posiada przygotowanie pedagogiczne i jest przygotowany do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej i szeroko rozumianej profilaktyki (specjalność nie nadaje uprawnień do prowadzenia zajęć z zakresu wychowania fizycznego) w placówkach systemu edukacji, systemu służby zdrowia, organizacjach społecznych, fundacjach i stowarzyszeniach działających na rzecz edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia, oraz do podejmowania samodzielnej działalności w obszarze usług edukacyjnych.

    Podstawy prawne kwalifikacji

    Studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w ramach specjalności EDUKACJA ZDROWOTNA I PROFILAKTYKA SPOŁECZNA mają charakter kwalifikacyjny zgodnie z:

  • Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012, poz. 131).
  • Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli - Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia (Dz. U. 2015, poz. 1264).

  • OPIEKA I WSPARCIE OSÓB STARSZYCH, PRZEWLEKLE CHORYCH I NIEPEŁNOSPRAWNYCH (opis specjalności)

    Studia na kierunku pedagogika, w ramach specjalności OPIEKA I WSPARCIE OSÓB STARSZYCH, PRZEWLEKLE CHORYCH I NIEPEŁNOSPRAWNYCH umożliwiają zdobycie wiedzy i umiejętności umożliwiających podejmowanie kompetentnych i z poszanowaniem godności podopiecznych zadań związanych z dbałością o poprawę jakości życia i aktywizację osób starszych, przewlekle chorych i niepełnosprawnych, a także projektowanie i wdrażanie kompleksowych działań zmierzających do uzyskania przez te osoby jak największej niezależności.

    Jest to specjalność umożliwiająca zdobycie interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i polityki społecznej oraz kompetencji kluczowych w procesie efektywnej realizacji procesu wsparcia, edukacji i usług społecznych przeznaczonych dla osób starszych, przewlekle chorych i niepełnosprawnych.

    W toku specjalności przekazywana jest wiedza o przyczynach i specyfice różnych rodzajów niesprawności; dolegliwościach fizycznych i psychicznych związanych z chorobami przewlekłymi; biologicznych, psychologicznych i społecznych wymiarach starzenia się i starości, zasadach prawnych i organizacyjnych dotyczących instytucji opieki ukierunkowanej na zaspokajanie potrzeb osób starszych, przewlekle chorych i niepełnosprawnych.

    Absolwent specjalności rozwija w toku studiów kompetencje osobiste i społeczne do rozpoznawania oraz diagnozowania problemów, prognozowaniu kierunku zmian i ewentualnych zagrożeń, planowania, wdrażania i ewaluacji efektywności działań w różnych obszarach rzeczywistości społecznej mających na celu kompleksowe wsparcie podopiecznego, inicjowania nowych form pomocy osobom i rodzinom, zapewnienia wsparcia emocjonalnego i praktycznego a także pobudzania samozaradności indywidualnej (działań samopomocowych) osób, rodzin, grup i środowisk społecznych. Absolwent jest także przygotowany do projektowania oraz realizacji programów wspierających rodzinę, do współpracy z instytucjami, organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami, władzami lokalnymi dla wspierania potencjału jednostek i grup stanowiących podmiot jego działalności.

    Obszary tematyczne

  • Podstawy andragogiki i gerontologii
  • Fizjologiczne aspekty starzenia się i starości
  • Geragogika
  • Podstawy geriatrii i problemy zdrowotne osób starszych
  • Demograficzne i psychospołeczne aspekty procesu starzenia się i starości
  • Polityka społeczna i instytucje wsparcia społecznego z elementami prawa pracy i zabezpieczenia społecznego
  • Rehabilitacja społeczna
  • Teoretyczne podstawy opieki nad osobami przewlekle i terminalnie chorymi
  • Niepełnosprawność fizyczna
  • Niepełnosprawność psychiczna
  • Wieloaspektowa diagnoza funkcjonalna
  • Metodyka pracy z osobami starszymi - przezwyciężanie trudności adaptacyjnych
  • Praca opiekuńcza i pomoc postrehabilitacyjna
  • Projektowanie, wdrażanie i ewaluacja działań aktywizujących dla osób starszych
  • Zarządzanie projektami europejskimi dla osób starszych
  • Psychologiczne problemy człowieka niepełnosprawnego i chorego
  • Jakość życia związana ze zdrowiem
  • Umiejętność pomagania - warsztat
  • Trening umiejętności radzenia sobie ze stresem
  • Komunikacja perswazyjna
  • Metodyka pracy z osobami niepełnosprawnymi
  • Metodyka pracy z osobami przewlekle chorymi

  • Kariera i kwalifikacje

    OPIEKA I WSPARCIE OSÓB STARSZYCH, PRZEWLEKLE CHORYCH I NIEPEŁNOSPRAWNYCH to specjalność w szczególny sposób przygotowująca do pracy w:
  • w regionalnych ośrodkach polityki społecznej, powiatowych centrach pomocy rodzinie, ośrodkach pomocy społecznej, do pracy z rodzinami zastępczymi;
  • w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, domach pomocy społecznej dla osób starszych, niepełnosprawnych intelektualnie, psychicznie, fizycznie;
  • w klubach seniora i domach kultury;
  • w instytucjach medycznych w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej (poradnie, oddziały rehabilitacyjne, sanatoria, szpitale, hospicja);
  • w instytucjach zajmujących się edukacją i aktywizacją seniorów i osób niepełnosprawnych (terapii zajęciowej, turystyki i rozwijania aktywności fizycznej i rekreacji osób starszych, w Uniwersytetach Trzeciego Wieku, centrach informacji dla seniorów, stowarzyszeniach, biurach podróży i innych organizacjach rekreacyjnych i turystycznych, ukierunkowanych na osoby starsze);
  • oraz jako indywidualny opiekun osoby starszej, przewlekle chorej i niepełnosprawnej.

  • RESOCJALIZACJA I SOCJOTERAPIA (opis specjalności)

    Specjalność występująca dotychczas pod nazwą Resocjalizacja z socjoterapią.

    Studia na kierunku pedagogika w ramach specjalności RESOCJALIZACJA I SOCJOTERAPIA mają charakter kwalifikacyjny i przygotowują do wykonywania zawodu pedagoga resocjalizacyjnego i socjoterapeuty (kwalifikacje do prowadzenia zajęć w obszarze działań resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych).

    Celem studiów jest wyposażenie studenta w wiedzę psychologiczno-pedagogiczną i kompetencje pozwalające podejmować efektywne działania diagnostyczne, opiekuńczo-wychowawcze i terapeutyczne w obszarze resocjalizacji, socjoterapii, profilaktyki i działalności opiekuńczej.

    Tematyka studiów obejmuje zagadnienia psychologii rozwojowej i klinicznej, psychopatologii, pedagogiki specjalnej - resocjalizacyjnej, teoretyczne podstawy socjoterapii.
    Program kształcenia skoncentrowany jest na rozwijaniu praktycznych umiejętności i kompetencji społecznych warunkujących możliwość podejmowania efektywnych działań w obszarze resocjalizacji i socjoterapii.

    Obszary tematyczne

  • Interdyscyplinarne podstawy resocjalizacji i socjoterapii
  • Pedagogika specjalna
  • Podstawy wiedzy o rodzinie
  • Socjoterapia
  • Diagnostyka i programowanie postdiagnostyczne w resocjalizacji
  • Metodyka wychowania resocjalizującego
  • Trening interpersonalny i mediacje
  • Profilaktyka i terapia uzależnień
  • Socjotechnika i ewaluacja działań socjotechnicznych
  • Mediacje
  • Warsztat zadaniowy i superwizja

  • Kariera i kwalifikacje

    Studia mają charakter kwalifikacyjny i umożliwiają nabycie uprawnień do pracy w:
  • placówkach edukacyjnych,
  • placówkach profilaktyczno-wychowawczych (ośrodkach socjoterapii, [*]pogotowiach opiekuńczych, schroniskach dla nieletnich, zakładach poprawczych, zakładach karnych, aresztach śledczych, ośrodkach kuratorskich)
  • instytucjach i ośrodkach pomocy społecznej (ośrodkach pomocy rodzinie, domach pomocy społecznej, placówkach interwencji kryzysowej itp.).
  • Studenci nabywają kwalifikacje diagnostyczne oraz metodyczne do pracy z osobami nieprzystosowanymi społecznie i z zaburzeniami zachowania (osobami w trudnych życiowych sytuacjach), a także umiejętności prowadzenia zajęć z zakresu resocjalizacji oraz zajęć socjoterapeutycznych. Absolwenci specjalności posiadają przygotowanie pedagogiczne.

    Podstawy prawne kwalifikacji

    Studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w ramach specjalności RESOCJALIZACJA I SOCJOTERAPIA mają charakter kwalifikacyjny zgodnie z:

  • Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012, poz. 131).
  • Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli - Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia (Dz. U. 2015, poz. 1264).

  • TERAPIA PEDAGOGICZNA I WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU (opis specjalności)

    Specjalność występująca dotychczas pod nazwą Wczesne wspomaganie rozwoju i terapia pedagogiczna.

    Studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w ramach specjalności TERAPIA PEDAGOGICZNA I WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU mają charakter kwalifikacyjny i przygotowują do organizacji i udzielania profesjonalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, wczesnego wykrywania zaburzeń rozwojowych oraz wspomagania rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością i dziecka z trudnościami rozwojowymi w przedszkolu i szkole.
    Studia przygotowują do prowadzenia zajęć psychoedukacyjnych, poradnictwa oraz konsultacji dla uczniów, rodziców i nauczycieli, warsztatów dla rodziców i nauczycieli z zakresu terapii pedagogicznej, a także zajęć w obszarze wczesnego wspomagania rozwoju.

    Celem studiów jest kształtowanie umiejętności prowadzenia indywidualnych oraz grupowych zajęć terapeutycznych z dziećmi mającymi trudności w uczeniu się i wykazującymi zaburzenia zachowania, a także zdobycie kompetencji umożliwiających stwarzanie optymalnych warunków nauki dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

    Studia na kierunku pedagogika w zakresie specjalności TERAPIA PEDAGOGICZNA I WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU rozwijają kompetencje rozpoznawania zaburzeń i dysfunkcji rozwojowych, które mogą być przyczyną trudności w uczeniu się i niepowodzeń szkolnych, planowania procesu wychowawczo-terapeutycznego, diagnozowania indywidualnych możliwości dziecka oraz wskazywania jego możliwości edukacyjnych. Studenci poznają również techniki opracowania i realizowania z dzieckiem (zagrożonym nieprawidłowym rozwojem) i jego rodziną, indywidualnego programu kompleksowej profilaktyki i wczesnej pomocy, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka. Absolwenci nabędą także umiejętności i kompetencje z zakresu metodyki kształcenia integracyjnego na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz wczesnego wspomagania i usprawniania procesu nauczania i wychowania dziecka.

    Obszary tematyczne

  • Wybrane zagadnienia z psychologii wychowawczej, rozwojowej i klinicznej
  • Specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe
  • Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej i wczesnego wspomagania rozwoju
  • Prawne aspekty orzecznictwa pedagogicznego
  • Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w szkole
  • Organizacja procesu diagnostyczno-terapeutycznego - podstawy teoretyczne
  • Środowiskowe uwarunkowania działalności terapeutycznej
  • Metody wspomagające rozwój dziecka
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - diagnoza i terapia
  • Konstruowanie IPWWR - planowanie i ewaluacja działań zespołu WWR
  • Elementy logopedii z metodyką terapii zaburzeń mowy
  • Metodyka zajęć kompensacyjno-korekcyjnych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego
  • Metodyka zajęć terapeutycznych dla dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi (z trudnościami w nauce czytania i pisania, matematyki, z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego)
  • Metodyka zajęć rewalidacyjnych i korekcyjno-kompensacyjnych z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną
  • Elementy metodyki zajęć rewalidacyjnych z dzieckiem z deficytami w obrębie analizatorów (wzrokowego i słuchowego)
  • Alternatywne i wspomagające sposoby komunikacji
  • Specyfika pracy z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Elementy socjoterapii w pracy z uczniem niedostosowanym społecznie i z zaburzeniami zachowania
  • Współpraca z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Warsztat umiejętności wychowawczych

  • Kariera i kwalifikacje

    Studia mają charakter kwalifikacyjny i nadają uprawnienia do pracy w zakresie terapii pedagogicznej i wczesnego wspomagania rozwoju (m.in. do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).

    Absolwenci posiadają przygotowanie pedagogiczne i mają możliwość podjęcia zatrudnienia w różnego typu placówkach edukacyjno-rehabilitacyjnych udzielających wsparcia dzieciom i młodzieży, takich jak np. przedszkola, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ośrodki rehabilitacji dziennej i inne placówki ogólnodostępne, integracyjne i specjalne.

    Podstawy prawne kwalifikacji

    Studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w ramach specjalności TERAPIA PEDAGOGICZNA I WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU mają charakter kwalifikacyjny zgodnie z:

  • Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012, poz. 131).
  • Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2013, poz. 532).
  • art. 22 ust. 2 pkt 11 Ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty – obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 31 października 2016r. w spawie ogłoszenia tekstu jednolitego ustawy o systemie oświaty (Dz. U. 2016, poz. 1943).
  • Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli - Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia (Dz. U. 2015, poz. 1264).
  • Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. 2013, poz. 1257).

  • TRENING INTERPERSONALNY I MEDIACJE (opis specjalności)

    Jest to specjalność w sposób szczególny przygotowująca do prowadzenia działań edukacyjnych, wspomagających rozwój jednostek i grup, w formach zajęć o charakterze treningowym i przygotowująca do kierowania małymi grupami o celach edukacyjnych. W toku specjalności TRENING INTERPERSONALNY I MEDIACJE studenci zdobędą wiedzę dotyczącą komunikacji interpersonalnej oraz umiejętności konstruktywnego rozwiązywania konfliktów przy pomocy negocjacji i mediacji, jak również prowadzenia konsultacji społecznych, zespołów rozwiązujących ważne problemy lub podejmujących decyzje. Studenci poznają również techniki mediacyjne, pozwalające na łatwiejsze porozumiewanie się w życiu codziennym, prywatnym, jak i zawodowym, metody diagnozy konfliktu, otwartej komunikacji prowadzącej do rozwiązywania konfliktów i problemów.

    Absolwent w toku studiów nabywa kompetencje metodyczne niezbędne do kierowania zespołem, prowadzenia zajęć w grupach o charakterze kontraktowym. Nabywa kompetencje pozwalające na sprawny kontakt interpersonalny uczestnikami zajęć w typowych sytuacjach profesjonalnych.
    Nabywa także kompetencje w zakresie planowania procesu edukacyjnego i jego realizacji. Ponadto przygotowany jest do rozpoznawania typowych problemów indywidualnych i społecznych swoich uczniów i wychowanków oraz skutecznego podejmowania podstawowej interwencji.

    Studenci poznają mechanizmy powstawania i rozwiązywania konfliktów, techniki procedury mediacyjnej, taktyki mające na celu minimalizację ryzyka, a także sposoby prowadzenia sesji mediacyjnych.

    Obszary tematyczne

    Zakres tematyczny programu studiów obejmuje m.in.:
  • Teoretyczne podstawy komunikacji grupowej
  • Psychologiczne podstawy komunikacji
  • Proces grupowy i postawy jednostki w grupie
  • Społeczne mechanizmy wywierania wspływu
  • Metodyka treningu interpersonalnego i mediacji
  • Projektowanie zajęć treningowych
  • Negocjacje - teorie, strategii, taktyki i etapy
  • Podstawowe kompetencje psychologiczne mediatora i negocjatora
  • Praca mediatorów - techniki, zasady, reguły współpracy
  • Mediacje - symulacje - studium przypadku

  • Kariera i kwalifikacje

    Absolwent tej specjalności jest w szczególności przygotowany do pracy jako edukator i trener prowadzący zajęcia rozwojowe w małych grupach. W toku studiów nabywa kompetencje do pracy w firmach szkoleniowych, treningowych, organizacjach społecznych i fundacjach o celach edukacyjnych. Absolwenci posiadają również umiejętności analizy i diagnozy konfliktu oraz kompetencje prowadzenia postępowania mediacyjnego.

    Kontakt:
    tel: 51 310 89 99
    e-mail: kolegiumnt@o2.pl
    www.kpss.mikrowitryna.pl
    www.uns.lodz.pl
    Kolegium Pracowników Służb Społecznych
    tel: 51 310 89 99
    O firmie   |   Produkty   |   Kontakt
    Mikrowitryna.pl - wykonanie eball - Strona www Twojej firmy.