Oferta zatrudnienia
Zapraszamy do wspópracy fachowców, którzy chcą prowadzić zajęcia na studiach podyplomowych z dziedzin takich jak: pedagogika, psychologia, socjologia, filozofia i inne. Prosimy przesyłać CV na adres e-mail: kolegiumnt@o2.pl
2017-06-01
ul. Szpitalna 4
34-400 Nowy Targ
woj. małopolskie
powiat Nowy Targ
tel: 51 310 89 99
|
Informacje o produkcie
PEDAGOGIKA - studia licencjackie
270.00 zł /miesiąc
Opis:
Pedagogika - niestacjonarne (zaoczne) studia I-go stopnia (licencjackie) - opis kierunku
Specjalności do wyboru:
- Doradztwo edukacyjno-zawodowe - Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna - Edukacja zdrowotna i profilaktyka społeczna - Opieka i wsparcie osób starszych, przewlekle chorych i niepełnosprawnych - Resocjalizacja i socjoterapia - Terapia pedagogiczna i wczesne wspomaganie rozwoju - Trening interpersonalny i mediacje
Rekrutacja:
Kontakt: tel: 51 310 89 99 e-mail: kolegiumnt@o2.pl www.kpss.mikrowitryna.pl www.uns.lodz.pl
Podstawowe informacje
Jeżeli chcesz lepiej poznać siebie, a w przyszłości pomagać innym, wspierać ich w rozwoju, pomagać w przygotowywaniu się do życia w społeczeństwie, zapraszamy Cię do podjęcia studiów na kierunku Pedagogika.
Studia na kierunku PEDAGOGIKA skierowane są do osób, które zainteresowane są zdobyciem wszechstronnej wiedzy o edukacji – nauczaniu i kształceniu, a także zmianach mechanizmów wychowania oraz uczenia się w toku życia człowieka.
Nasz program kształcenia realizuje cele związane z szeroko rozumianą praktyką pedagogiczną, szkolną i pozaszkolną w różnych środowiskach oraz grupach wiekowych. Potrzeba istnienia zawodu pedagoga, profesjonalnego doradcy i opiekuna w zmieniającym się świecie wymaga stworzenia i doskonalenia kadry profesjonalnie przygotowanej do wspierania, nauczania oraz wychowania.
Dlatego nasze programy studiów łączą zajęcia teoretyczne, praktyczne oraz e-learning, zaś nasza kadra to uznani naukowcy, wybitni specjaliści, osoby z dużym doświadczeniem praktycznym i twórczym patrzeniem na świat.
Absolwent kierunku PEDAGOGIKA przygotowany jest do pracy w instytucjach edukacji formalnej, w szczególności w placówkach systemu oświaty, placówkach kształcenia ustawicznego, firmach i instytucjach edukacji pozaformalnej w charakterze nauczyciela, wychowawcy lub tutora.
Kończąc nasze studia będziesz zatem przygotowany do pracy wychowawczej, opiekuńczej, dydaktycznej, terapeutycznej i doradczej. Będziesz dysponować wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy opiekuńczej, oraz praktyczną wiedzę zawodową w zakresie wybranej specjalności.
Przykładowe przedmioty kierunkowe:
wprowadzenie do pedagogiki
wprowadzenie do psychologii
psychologia rozwojowa i osobowości
podstawy socjologii
biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
propedeutyka filozofii
teoretyczne podstawy procesów adaptacji i uczenia się
teoria i historia wychowania
współczesne koncepcje i systemy edukacyjne
podstawy dydaktyki ogólnej
podstawy prawa
komunikacja interpersonalna
diagnostyka psychopedagogiczna
wprowadzenie do pedagogiki twórczości
technologie informacyjne
DORADZTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE (opis specjalności) Specjalność występująca dotychczas pod nazwą Doradztwo zawodowe i personalne.
Studia na kierunku pedagogika, specjalność DORADZTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE mają charakter kwalifikacyjny - umożliwiają zdobycie kwalifikacji do wykonywania zawodu szkolnego doradcy edukacyjno-zawodowego w szkołach i placówkach systemu oświaty.
Celem studiów jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające profesjonalną realizację zadań w obszarze przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia. Program kształcenia obejmuje zarówno teoretyczne podstawy doradztwa edukacyjno-zawodowego, zagadnienia poradnictwa, zawodoznawstwa, prawa pracy i strategii zatrudnienia w Polsce i UE, jak również problematykę kwalifikacji i kompetencji kluczowych z punktu widzenia aktualnych wyzwań i trendów współczesnego rynku pracy. Główny nacisk w programie kształcenia położony jest na metodykę pracy doradcy zawodowego - strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, diagnostykę psychologiczno-pedagogiczną dla potrzeb doradztwa edukacyjno-zawodowego oraz nowoczesną metodykę działań doradczych. Absolwent specjalności przygotowany będzie do koordynacji działań związanych z opracowaniem, wdrożeniem i ewaluacją Wewnętrznego Systemu Doradztwa Zawodowego. Obszary tematyczne
Teoretyczne podstawy doradztwa zawodowego i personalnego
Zawodoznawstwo
Podstawy prawne poradnictwa zawodowego i personalnego
Doradztwo zawodowe i personalne w UE
Współczesny rynek pracy - prawo pracy i strategie zatrudnienia w Polsce i UE
Kwalifikacje i kompetencje kluczowe w edukacji - edukacja formalna, pozaformalna i nieformalna
Psychologia podejmowania decyzji zawodowych - diagnostyka psychologiczno-pedagogiczna dla potrzeb doradztwa zawodowego
Komunikacja interpersonalna i techniki coachingowe
Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi - style pracy doradczej, zarządzanie zmianą i organizacja świadczenia usług doradczych
Budowanie ścieżek kariery i przygotowanie klientów do aktywnego poruszania się na rynku pracy
Warsztat pracy doradcy zawodowego - kierowanie rozwojem
Metodyka doradztwa zawodowego
Metodyka pracy doradczej indywidualnej i grupowej
Planowanie kariery - indywidualny plan działania
Nowoczesna metodyka pracy doradcy zawodowego i e-doradztwo
Superwizja w doradztwie zawodowym
Kariera i kwalifikacje
Studia mają charakter kwalifikacyjny i nadają uprawnienia do wykonywania zawodu szkolnego doradcy zawodowego.
Absolwenci specjalności posiadają przygotowanie pedagogiczne i są kompleksowo przygotowani do podejmowania działań w obszarze doradztwa edukacyjno-zawodowego tj. kształtowania u uczniów aktywnych postaw wobec planowania własnej kariery edukacyjnej i zawodowej ujętych w Wewnątrzszkolnym Systemie Doradztwa Zawodowego. Sprawnie posługują się warsztatem pracy szkolnego doradcy kariery, wykorzystując nowoczesną metodykę pracy doradcy edukacyjno-zawodowego m.in. e-doradztwo.
Podstawy prawne kwalifikacji
Studia realizowane są w oparciu regulacje:
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012, poz. 131)
Ustawy o systemie oświaty - obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 31 października 2016 r. w spawie ogłoszenia tekstu jednolitego ustawy o systemie oświaty (Dz. U. 2016, poz. 1943). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013r w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2013, poz. 532).
Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009r w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli - Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia (Dz. U. 2015, poz. 1264).
[pogrubione]EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA (opis specjalności)[/pogrubione]
Specjalność występująca dotychczas pod nazwą Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
W toku studiów pedagogicznych w toku specjalności EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA stwarzamy możliwość zdobycia interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu pedagogicznych i biopsychicznych podstawy edukacji elementarnej oraz kompetencji do organizowania i realizacji zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, w tym diagnozowania i wspierania rozwoju wychowanków.
Proces kształcenia kompleksowo przygotowuje do realizacji zadań nauczyciela: obejmuje zarówno przekazanie wiedzy merytorycznej, jak i metodycznej warunkującej podejmowanie efektywnej działalności edukacyjnej w obszarze poszczególnych metodyk. Program bazując na współczesnych koncepcjach edukacyjnych, podejmuje zagadnienie integracji treści kształcenia w praktyce szkolnej oraz nowych trendów w edukacji. Obszary tematyczne
Pedagogika ogólna - wybrane aspekty współczesnych teorii wychowania
Elementy diagnozy i metodyki pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Diagnostyka psychopedagogiczna
Pedagogika przedszkolna
Pedagogika wczesnoszkolna
Diagnozowanie potrzeb rozwojowych i poziomu osiągnięć
Dydaktyka ogólna
Współczesne teorie, koncepcje i nurty edukacyjne
Projektowanie i ewaluacja działań edukacyjnych
Nowe trendy w edukacji
Warsztat pracy, rozwój i awans zawodowy nauczyciela
Metodyka wychowania przedszkolnego
Metodyka edukacji wczesnoszkolnej
Integracja treści kształcenia w praktyce szkolnej
Metodyki przedmiotowe (edukacja językowa, matematyczna, zdrowotna i fizyczna, artystyczna, społeczna, przyrodnicza, metodyka zajęć technicznych i komputerowych)
Pedagogika zabawy
Technologie informacyjne i nowoczesne media w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej
Kariera i kwalifikacje
Specjalność przygotowuje do wykonywania zawodu nauczyciela w przedszkolu oraz w edukacji wczesnoszkolnej, rozwijając kluczowe umiejętności posługiwania się warsztatem diagnostycznym i metodycznym, wykrywania ewentualnych trudności, planowania i wdrażania działań profilaktyczne oraz wspierających rozwój, a także rozwijania w procesie kształcenia indywidualne możliwości dziecka. Absolwent posiada przygotowanie pedagogiczne.
Ukończenie specjalności EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA umożliwia podjęcie pracy na stanowiskach nauczyciela i wychowawcy w: placówkach wychowania przedszkolnego,
szkołach na stanowisku nauczyciela kształcenia zintegrowanego,
szkołach na stanowisku wychowawcy/nauczyciela świetlicy,
placówkach opiekuńczo-wychowawczych w charakterze wychowawcy lub nauczyciela,
organizacjach społecznych, fundacjach i stowarzyszeniach
oraz do podejmowania samozatrudnienia w obszarze działań edukacyjnych z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Podstawy prawne kwalifikacji
Studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w ramach specjalności EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA mają charakter kwalifikacyjny zgodnie z:
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012, poz. 131).
Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli - Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia (Dz. U. 2015, poz. 1264).
EDUKACJA ZDROWOTNA I PROFILAKTYKA SPOŁECZNA (opis specjalności)
Specjalność występująca dotychczas pod nazwą Edukacja zdrowotna z profilaktyką społeczną.
Celem studiów magisterskich na kierunku pedagogika, w ramach specjalności EDUKACJA ZDROWOTNA I PROFILAKTYKA SPOŁECZNA jest dostarczenie studentom pogłębionej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji zdrowotnej i szeroko pojętej profilaktyki społecznej.
Absolwent w toku studiów nabywa kompleksowe kompetencje merytoryczne i metodyczne niezbędne do prowadzenia zadań z zakresu edukacji zdrowotnej i profilaktyki społecznej szczególnie w placówkach systemu oświaty, ale także wobec dzieci młodzieży i dorosłych poza system oświaty. W toku kształcenia w ramach specjalności, student nabywa kompetencje pozwalające na sprawny kontakt interpersonalny a tym samym podejmowanie efektywnych działań w obszarze kształtowania rozwijania wiedzy, postawy i nawyków dbałości o zdrowie własne i innych oraz umiejętności współtworzenia zdrowego środowiska.
Program specjalności obejmuje kształtowanie wiedzy z zakresu holistycznego modelu zdrowia (zdrowia fizycznego, psychicznego, emocjonalnego, społecznego, duchowego i seksualnego), edukacji zdrowotnej jako procesu trwającego prze całe życie i dotyczącego wszystkich ludzi, a także umiejętności i kompetencji kluczowych w zakresie rozwijania postaw prozdrowotnych w poszczególnych obszarach (zdrowe żywienie, aktywność fizyczna, umiejętności psychospołecznych, profilaktyka) i środowiskach, propagowania zdrowego stylu życia i efektywnej realizacji zadań w obszarze promocji zdrowia. Absolwent jest przygotowany do efektywnej realizacji prozdrowotnych przedsięwzięć profilaktycznych i edukacyjnych w społeczności lokalnej, środowisku pracy, środowisku nauczania i wychowania, zakładach opieki zdrowotnej oraz placówkach opieki społecznej.
Obszary tematyczne
Podstawy edukacji zdrowotnej
Higieniczne aspekty zdrowia człowieka
Podstawy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej
Wybrane zagadnienia zdrowia seksualnego i prokreacyjnego
Bezpieczeństwo i zapobieganie urazom w środowisku szkolnym
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym
Zachowania ryzykowne dla zdrowia i życia człowieka
Teorie uzależnień
Profilaktyka osób zagrożonych uzależnieniem od substancji psychoaktywnych
Metodyka edukacji i promocji zdrowia
Modyfikacja zachowań patogennych z elementami technik poznawczo-behawioralych
Metody i formy aktywności fizycznej i rekreacji ruchowej
Trening zachowań asertywnych
Diagnozowanie potrzeb w zakresie edukacji zdrowotnej
Ewaluacja działań z zakresu edukacji zdrowotnej
Metodyka profilaktyki społecznej - projekt
Konstruowanie programów promocji zdrowia w szkole
Bezpieczeństwo uczestników i odpowiedzialność prawna wychowawcy
Jakość życia związana ze zdrowiem
Warsztat pracy i awans zawodowy pedagoga
Kariera i kwalifikacje
Absolwent posiada przygotowanie pedagogiczne i jest przygotowany do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej i szeroko rozumianej profilaktyki (specjalność nie nadaje uprawnień do prowadzenia zajęć z zakresu wychowania fizycznego) w placówkach systemu edukacji, systemu służby zdrowia, organizacjach społecznych, fundacjach i stowarzyszeniach działających na rzecz edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia, oraz do podejmowania samodzielnej działalności w obszarze usług edukacyjnych.
Podstawy prawne kwalifikacji
Studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w ramach specjalności EDUKACJA ZDROWOTNA I PROFILAKTYKA SPOŁECZNA mają charakter kwalifikacyjny zgodnie z:
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012, poz. 131).
Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli - Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia (Dz. U. 2015, poz. 1264).
OPIEKA I WSPARCIE OSÓB STARSZYCH, PRZEWLEKLE CHORYCH I NIEPEŁNOSPRAWNYCH (opis specjalności)
Studia na kierunku pedagogika, w ramach specjalności OPIEKA I WSPARCIE OSÓB STARSZYCH, PRZEWLEKLE CHORYCH I NIEPEŁNOSPRAWNYCH umożliwiają zdobycie wiedzy i umiejętności umożliwiających podejmowanie kompetentnych i z poszanowaniem godności podopiecznych zadań związanych z dbałością o poprawę jakości życia i aktywizację osób starszych, przewlekle chorych i niepełnosprawnych, a także projektowanie i wdrażanie kompleksowych działań zmierzających do uzyskania przez te osoby jak największej niezależności.
Jest to specjalność umożliwiająca zdobycie interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i polityki społecznej oraz kompetencji kluczowych w procesie efektywnej realizacji procesu wsparcia, edukacji i usług społecznych przeznaczonych dla osób starszych, przewlekle chorych i niepełnosprawnych.
W toku specjalności przekazywana jest wiedza o przyczynach i specyfice różnych rodzajów niesprawności; dolegliwościach fizycznych i psychicznych związanych z chorobami przewlekłymi; biologicznych, psychologicznych i społecznych wymiarach starzenia się i starości, zasadach prawnych i organizacyjnych dotyczących instytucji opieki ukierunkowanej na zaspokajanie potrzeb osób starszych, przewlekle chorych i niepełnosprawnych.
Absolwent specjalności rozwija w toku studiów kompetencje osobiste i społeczne do rozpoznawania oraz diagnozowania problemów, prognozowaniu kierunku zmian i ewentualnych zagrożeń, planowania, wdrażania i ewaluacji efektywności działań w różnych obszarach rzeczywistości społecznej mających na celu kompleksowe wsparcie podopiecznego, inicjowania nowych form pomocy osobom i rodzinom, zapewnienia wsparcia emocjonalnego i praktycznego a także pobudzania samozaradności indywidualnej (działań samopomocowych) osób, rodzin, grup i środowisk społecznych. Absolwent jest także przygotowany do projektowania oraz realizacji programów wspierających rodzinę, do współpracy z instytucjami, organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami, władzami lokalnymi dla wspierania potencjału jednostek i grup stanowiących podmiot jego działalności. Obszary tematyczne
Podstawy andragogiki i gerontologii
Fizjologiczne aspekty starzenia się i starości
Geragogika
Podstawy geriatrii i problemy zdrowotne osób starszych
Demograficzne i psychospołeczne aspekty procesu starzenia się i starości
Polityka społeczna i instytucje wsparcia społecznego z elementami prawa pracy i zabezpieczenia społecznego
Rehabilitacja społeczna
Teoretyczne podstawy opieki nad osobami przewlekle i terminalnie chorymi
Niepełnosprawność fizyczna
Niepełnosprawność psychiczna
Wieloaspektowa diagnoza funkcjonalna
Metodyka pracy z osobami starszymi - przezwyciężanie trudności adaptacyjnych
Praca opiekuńcza i pomoc postrehabilitacyjna
Projektowanie, wdrażanie i ewaluacja działań aktywizujących dla osób starszych
Zarządzanie projektami europejskimi dla osób starszych
Psychologiczne problemy człowieka niepełnosprawnego i chorego
Jakość życia związana ze zdrowiem
Umiejętność pomagania - warsztat
Trening umiejętności radzenia sobie ze stresem
Komunikacja perswazyjna
Metodyka pracy z osobami niepełnosprawnymi
Metodyka pracy z osobami przewlekle chorymi
Kariera i kwalifikacje
OPIEKA I WSPARCIE OSÓB STARSZYCH, PRZEWLEKLE CHORYCH I NIEPEŁNOSPRAWNYCH to specjalność w szczególny sposób przygotowująca do pracy w: w regionalnych ośrodkach polityki społecznej, powiatowych centrach pomocy rodzinie, ośrodkach pomocy społecznej, do pracy z rodzinami zastępczymi;
w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, domach pomocy społecznej dla osób starszych, niepełnosprawnych intelektualnie, psychicznie, fizycznie;
w klubach seniora i domach kultury;
w instytucjach medycznych w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej (poradnie, oddziały rehabilitacyjne, sanatoria, szpitale, hospicja);
w instytucjach zajmujących się edukacją i aktywizacją seniorów i osób niepełnosprawnych (terapii zajęciowej, turystyki i rozwijania aktywności fizycznej i rekreacji osób starszych, w Uniwersytetach Trzeciego Wieku, centrach informacji dla seniorów, stowarzyszeniach, biurach podróży i innych organizacjach rekreacyjnych i turystycznych, ukierunkowanych na osoby starsze);
oraz jako indywidualny opiekun osoby starszej, przewlekle chorej i niepełnosprawnej.
RESOCJALIZACJA I SOCJOTERAPIA (opis specjalności)
Specjalność występująca dotychczas pod nazwą Resocjalizacja z socjoterapią. Studia na kierunku pedagogika w ramach specjalności RESOCJALIZACJA I SOCJOTERAPIA mają charakter kwalifikacyjny i przygotowują do wykonywania zawodu pedagoga resocjalizacyjnego i socjoterapeuty (kwalifikacje do prowadzenia zajęć w obszarze działań resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych).
Celem studiów jest wyposażenie studenta w wiedzę psychologiczno-pedagogiczną i kompetencje pozwalające podejmować efektywne działania diagnostyczne, opiekuńczo-wychowawcze i terapeutyczne w obszarze resocjalizacji, socjoterapii, profilaktyki i działalności opiekuńczej.
Tematyka studiów obejmuje zagadnienia psychologii rozwojowej i klinicznej, psychopatologii, pedagogiki specjalnej - resocjalizacyjnej, teoretyczne podstawy socjoterapii. Program kształcenia skoncentrowany jest na rozwijaniu praktycznych umiejętności i kompetencji społecznych warunkujących możliwość podejmowania efektywnych działań w obszarze resocjalizacji i socjoterapii. Obszary tematyczne
Interdyscyplinarne podstawy resocjalizacji i socjoterapii
Pedagogika specjalna
Podstawy wiedzy o rodzinie
Socjoterapia
Diagnostyka i programowanie postdiagnostyczne w resocjalizacji
Metodyka wychowania resocjalizującego
Trening interpersonalny i mediacje
Profilaktyka i terapia uzależnień
Socjotechnika i ewaluacja działań socjotechnicznych
Mediacje
Warsztat zadaniowy i superwizja
Kariera i kwalifikacje
Studia mają charakter kwalifikacyjny i umożliwiają nabycie uprawnień do pracy w: placówkach edukacyjnych,
placówkach profilaktyczno-wychowawczych (ośrodkach socjoterapii, [*]pogotowiach opiekuńczych, schroniskach dla nieletnich, zakładach poprawczych, zakładach karnych, aresztach śledczych, ośrodkach kuratorskich)
instytucjach i ośrodkach pomocy społecznej (ośrodkach pomocy rodzinie, domach pomocy społecznej, placówkach interwencji kryzysowej itp.).
Studenci nabywają kwalifikacje diagnostyczne oraz metodyczne do pracy z osobami nieprzystosowanymi społecznie i z zaburzeniami zachowania (osobami w trudnych życiowych sytuacjach), a także umiejętności prowadzenia zajęć z zakresu resocjalizacji oraz zajęć socjoterapeutycznych. Absolwenci specjalności posiadają przygotowanie pedagogiczne.
Podstawy prawne kwalifikacji
Studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w ramach specjalności RESOCJALIZACJA I SOCJOTERAPIA mają charakter kwalifikacyjny zgodnie z:
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012, poz. 131).
Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli - Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia (Dz. U. 2015, poz. 1264).
TERAPIA PEDAGOGICZNA I WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU (opis specjalności)
Specjalność występująca dotychczas pod nazwą Wczesne wspomaganie rozwoju i terapia pedagogiczna.
Studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w ramach specjalności TERAPIA PEDAGOGICZNA I WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU mają charakter kwalifikacyjny i przygotowują do organizacji i udzielania profesjonalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, wczesnego wykrywania zaburzeń rozwojowych oraz wspomagania rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością i dziecka z trudnościami rozwojowymi w przedszkolu i szkole. Studia przygotowują do prowadzenia zajęć psychoedukacyjnych, poradnictwa oraz konsultacji dla uczniów, rodziców i nauczycieli, warsztatów dla rodziców i nauczycieli z zakresu terapii pedagogicznej, a także zajęć w obszarze wczesnego wspomagania rozwoju.
Celem studiów jest kształtowanie umiejętności prowadzenia indywidualnych oraz grupowych zajęć terapeutycznych z dziećmi mającymi trudności w uczeniu się i wykazującymi zaburzenia zachowania, a także zdobycie kompetencji umożliwiających stwarzanie optymalnych warunków nauki dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Studia na kierunku pedagogika w zakresie specjalności TERAPIA PEDAGOGICZNA I WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU rozwijają kompetencje rozpoznawania zaburzeń i dysfunkcji rozwojowych, które mogą być przyczyną trudności w uczeniu się i niepowodzeń szkolnych, planowania procesu wychowawczo-terapeutycznego, diagnozowania indywidualnych możliwości dziecka oraz wskazywania jego możliwości edukacyjnych. Studenci poznają również techniki opracowania i realizowania z dzieckiem (zagrożonym nieprawidłowym rozwojem) i jego rodziną, indywidualnego programu kompleksowej profilaktyki i wczesnej pomocy, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka. Absolwenci nabędą także umiejętności i kompetencje z zakresu metodyki kształcenia integracyjnego na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz wczesnego wspomagania i usprawniania procesu nauczania i wychowania dziecka. Obszary tematyczne
Wybrane zagadnienia z psychologii wychowawczej, rozwojowej i klinicznej
Specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe
Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej i wczesnego wspomagania rozwoju
Prawne aspekty orzecznictwa pedagogicznego
Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w szkole
Organizacja procesu diagnostyczno-terapeutycznego - podstawy teoretyczne
Środowiskowe uwarunkowania działalności terapeutycznej
Metody wspomagające rozwój dziecka
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - diagnoza i terapia
Konstruowanie IPWWR - planowanie i ewaluacja działań zespołu WWR
Elementy logopedii z metodyką terapii zaburzeń mowy
Metodyka zajęć kompensacyjno-korekcyjnych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego
Metodyka zajęć terapeutycznych dla dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi (z trudnościami w nauce czytania i pisania, matematyki, z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego)
Metodyka zajęć rewalidacyjnych i korekcyjno-kompensacyjnych z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną
Elementy metodyki zajęć rewalidacyjnych z dzieckiem z deficytami w obrębie analizatorów (wzrokowego i słuchowego)
Alternatywne i wspomagające sposoby komunikacji
Specyfika pracy z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Elementy socjoterapii w pracy z uczniem niedostosowanym społecznie i z zaburzeniami zachowania
Współpraca z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Warsztat umiejętności wychowawczych
Kariera i kwalifikacje
Studia mają charakter kwalifikacyjny i nadają uprawnienia do pracy w zakresie terapii pedagogicznej i wczesnego wspomagania rozwoju (m.in. do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).
Absolwenci posiadają przygotowanie pedagogiczne i mają możliwość podjęcia zatrudnienia w różnego typu placówkach edukacyjno-rehabilitacyjnych udzielających wsparcia dzieciom i młodzieży, takich jak np. przedszkola, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ośrodki rehabilitacji dziennej i inne placówki ogólnodostępne, integracyjne i specjalne.
Podstawy prawne kwalifikacji
Studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w ramach specjalności TERAPIA PEDAGOGICZNA I WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU mają charakter kwalifikacyjny zgodnie z:
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012, poz. 131).
Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2013, poz. 532).
art. 22 ust. 2 pkt 11 Ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty – obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 31 października 2016r. w spawie ogłoszenia tekstu jednolitego ustawy o systemie oświaty (Dz. U. 2016, poz. 1943).
Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli - Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia (Dz. U. 2015, poz. 1264).
Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. 2013, poz. 1257).
TRENING INTERPERSONALNY I MEDIACJE (opis specjalności)
Jest to specjalność w sposób szczególny przygotowująca do prowadzenia działań edukacyjnych, wspomagających rozwój jednostek i grup, w formach zajęć o charakterze treningowym i przygotowująca do kierowania małymi grupami o celach edukacyjnych. W toku specjalności TRENING INTERPERSONALNY I MEDIACJE studenci zdobędą wiedzę dotyczącą komunikacji interpersonalnej oraz umiejętności konstruktywnego rozwiązywania konfliktów przy pomocy negocjacji i mediacji, jak również prowadzenia konsultacji społecznych, zespołów rozwiązujących ważne problemy lub podejmujących decyzje. Studenci poznają również techniki mediacyjne, pozwalające na łatwiejsze porozumiewanie się w życiu codziennym, prywatnym, jak i zawodowym, metody diagnozy konfliktu, otwartej komunikacji prowadzącej do rozwiązywania konfliktów i problemów.
Absolwent w toku studiów nabywa kompetencje metodyczne niezbędne do kierowania zespołem, prowadzenia zajęć w grupach o charakterze kontraktowym. Nabywa kompetencje pozwalające na sprawny kontakt interpersonalny uczestnikami zajęć w typowych sytuacjach profesjonalnych. Nabywa także kompetencje w zakresie planowania procesu edukacyjnego i jego realizacji. Ponadto przygotowany jest do rozpoznawania typowych problemów indywidualnych i społecznych swoich uczniów i wychowanków oraz skutecznego podejmowania podstawowej interwencji.
Studenci poznają mechanizmy powstawania i rozwiązywania konfliktów, techniki procedury mediacyjnej, taktyki mające na celu minimalizację ryzyka, a także sposoby prowadzenia sesji mediacyjnych. Obszary tematyczne
Zakres tematyczny programu studiów obejmuje m.in.: Teoretyczne podstawy komunikacji grupowej
Psychologiczne podstawy komunikacji
Proces grupowy i postawy jednostki w grupie
Społeczne mechanizmy wywierania wspływu
Metodyka treningu interpersonalnego i mediacji
Projektowanie zajęć treningowych
Negocjacje - teorie, strategii, taktyki i etapy
Podstawowe kompetencje psychologiczne mediatora i negocjatora
Praca mediatorów - techniki, zasady, reguły współpracy
Mediacje - symulacje - studium przypadku
Kariera i kwalifikacje
Absolwent tej specjalności jest w szczególności przygotowany do pracy jako edukator i trener prowadzący zajęcia rozwojowe w małych grupach. W toku studiów nabywa kompetencje do pracy w firmach szkoleniowych, treningowych, organizacjach społecznych i fundacjach o celach edukacyjnych. Absolwenci posiadają również umiejętności analizy i diagnozy konfliktu oraz kompetencje prowadzenia postępowania mediacyjnego.
Kontakt: tel: 51 310 89 99 e-mail: kolegiumnt@o2.pl www.kpss.mikrowitryna.pl www.uns.lodz.pl
|
|